onsdag 23 december 2009

Hoppas på svar från SF

Efter att igår ha varit på min första 3D-visning på en biograf, valde jag idag att skicka ett mail till SF angående deras glasögon. Får jag ett svar, kommer jag att publicera det här. Får jag inget svar, blir det väl till att författa en insändare till någon tidning. Nedan finner ni mailet jag författade.

-------------------------------------

Hej.

Jag hoppas att detta mail når fram till någon som kan ge ett bra svar.

Igår var jag och såg Avatar i 3D. En väldigt häftig bioupplevelse, och jag kommer säkerligen att se fler filmer i detta format framöver. Men när filmen var slut, och jag och min vän gick ut ur salongen, var det en sak som irriterade mig riktigt ordentligt. Nämligen det faktum att det inte verkade finnas någon återvinning av glasögonen. När det för bara några dagar sen var ett stort klimatmöte i Köpenhamn, känns det märkligt att det slösas på plastprodukter i denna utsträckning.

Jag personligen kommer att spara mina glasögon för att kunna använda igen. Därmed gör jag min del. Men det hade varit så mycket bättre om ni hade skapat förutsättningar för fler att kunna göra en insats. För dessvärre kommer nog den stora majoriteten av biobesökare slänga sina glasögon och ta ett nytt par nästa gång.

Det ni skulle kunna göra är att antingen ha någon form av avgift på glasögonen. Om du exempelvis sen vid köp av biljett kan visa att du redan har ett par, så slipper du denna lilla avgift. Eller så har ni en särskild tunna eller liknande där besökarna kan slänga sina glasögon efter filmen. Dessa glasögon kanske bara behöver rengöras för att sen kunna användas igen, eller så går kanske åtminstone plasten att använda igen. Om det inte gör det, så kan jag inte tänka mig att vi med dagens teknologiska framsteg inte kan utveckla glasögon i ett sådant material.

Min förhoppning är att något görs för att inte bidra ytterligare till slit- och släng-samhället. Om allt detta är något ni redan tänkt på, skulle jag uppskatta ett svar på varför det inte gjorts något åt saken.

MVH
/Henric Denzler

-------------------------------------

Edit: Fick ett svar, och tydligen ska det finnas behållare för att återvinna dem. Dessa syntes dock inte till, eftersom varken jag eller min vän kunde hitta någon sådan. När jag senast gick på bio, såg jag att det faktiskt fanns. De såg dock ut som vanliga papperskorgar, förutom att det fanns en liten lapp där det stod "återvinn dina 3D-glasögon". Dessvärre var de ändå så lika papperskorgar, att det låg mest skräp i dem...

Jag svarade SF att de framöver kunde informera om dessa återvinningsbehållare de gånger någon ur personalen ändå välkomnar till filmen (som de gjorde på Avatar). De skulle ta till sig av dessa synpunkter. Efter att nu sett tunnorna, kunde jag ju även önska att de inte såg ut som papperskorgar. Men det lär de kanske sig själva så småningom, för att slippa rensa bort skräp...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar