torsdag 29 juli 2010

Hoppas SD tappar stöd nu!

Jag och många andra har sedan länge upplevt det som en numera före detta kandidat för Sverigedemokraterna vittnar om, nämligen att partiet under den putsade fasaden fortfarande är lika rasistiskt som alltid.

Det som Åkesson utåt sett försöker förmedla, är att partiet upplever en problematik med dagens invandrar- och integrationspolitik. Och hade det bara varit så, hade förmodligen även jag kunnat tycka att det vore en intressant debatt att ta. Problemet är bara att jag aldrig upplevt SD som det där "kritiska partiet" som det vill utge sig för att vara. Det lyser nämligen igenom att det främst är en religion de starkt vänder sig emot och de anspelar på människors rädsla för det okända för att vinna sympatier.

Allt jag nu hoppas, är att det framkommer fler såna här historier innan valet så att många av de som tänkt sig rösta på SD tänker om. Än är det inte för sent att slippa upprepa misstaget från 90-talet, då Ny Demokrati valdes in i riksdagen. Än kan vi i Sverige bestämma oss för att inte tillåta främlingsfientlighet i vårt högsta beslutande organ.

3 kommentarer:

  1. Före detta kandidaten som gick med i SD så sent som förra hösten hoppar nu av ett knappt halvår senare. Han har tydligen "upptäckt" att SD börjat hetsa mot muslimer och bete sig rasistiskt osv. Inte desto mindre anslöt han sig efter Åkessons uppmärksammade artikel i Aftonbladet som han enligt egen utsago uppskattade. Det ligger en hel kennel begraven i denna historien och det luktar planerad smutskastningskampanj lång väg. Avhoppet och hur media avstår från alla former av sund kritisk analys kan snarast ge än mer sympatier till den förtalade parten SD. Det är vad jag tror.

    SvaraRadera
  2. Det är också ett sätt att se det, men jag tror att SD inte kan spela sympati-kortet hur länge som helst. Nu är det snart uppenbart för en större del av befolkningen att det knappast är "synd" om det främlingsfientliga SD.

    Den före detta kandidaten tror jag mycket väl kan ha tyckt att Åkessons artikel var bra. Åkesson är trots allt en av de i SD som tycks vilja förändra partiet. Men det går inte att helt komma från rötterna, hur mycket han än försöker.

    SvaraRadera