måndag 9 augusti 2010

Jantelagen knappast död...

I en DN-artikel frågas det om Jantelagen blivit utbytt mot Facebookskryt. Och med tanke på de exempel som tas upp samt sånt som jag själv sett, så skulle det säkert kunna uppfattas så. Människor skriver oftast om bra saker på nästan ett överdrivet sätt, när de uppdaterar sin status.

Men frågan är hur det motsatta skulle sett ut? Ska en status istället skrivas i form av:
[namn] har tankar på att byta jobb eftersom mina kollegor aldrig lyssnar på vad jag säger.
[namn] funderar på om jag ska behöva vara så här vemodig varje dag...
[namn] tycker att allt med den här dagen varit fullständigt pissigt.

Nu kanske det här är exempel som faktiskt finns där ute. Men jag personligen skulle bli halvt deprimerad om det bara var statusar i den stilen som dök upp bland mina vänners uppdateringar. När någon frågar den klassiska frågan "Hur är läget?" är det ingen som förväntar sig svaret "Min mor gick bort förra veckan, men i övrigt är det bra.". Istället så är vi i öppna sociala sammanhang positiva, även om vi innerst inne inte mår helt hundra. De dåliga sidorna väljer vi istället att visa för våra allra närmsta. De som kan lyssna och förstå utan att döma. De som känner oss allra bäst och vet hur de ska bemöta tunga känslor.

Utåt sett tycker jag inte det är mer än rätt att vi visar upp saker som är bra. De som vill överdriva får väl göra det. Varför ska jag störa mig på det? Det finns väl viktigare saker att fokusera på. Det är snarare så att jag tycker det är upplyftande med människor som vågar skryta lite.

Enligt en artikel i Sydsvenskan är tesen att Jantelagen håller på att sprängas i och med alla skrytiga statusuppdateringar. Men för att knyta ihop det här med rubriken för inlägget, så verkar det trots allt skryt inte vara så att Jantelagen är död. För på DN.se finns även en fråga i samband med artikeln som lyder "Stör du dig på 'nätskrytet'?" med svarsalternativen "Ja, det är irriterande" och "Nej, jag gillar när folk tar för sig". Två tredjedelar har klickat på det första svaret. Jantelagen är alltså inte död, utan högst levande. Dessvärre...

4 kommentarer:

  1. Men FB är ju just "en rolig hobby", där man som någorlunda intelligent väljer att dela med sig av det som är någorlunda roligt i livet. Om någon skulle skriva "Nu har jag fått cancer också", så skulle jag som läsare bli förolämpad. Man måste ta viss hänsyn till hur ens statusuppdatering uppfattas och sorgliga nyheter tycker jag man ska vara mer personlig med.
    Jantelagen måste dö, så är det bara. Den gör mycket mer skada än nytta.

    SvaraRadera
  2. Det är i alla fall en kul utveckling att människor faktiskt börjat skryta i alltmer större utsträckning och på platser där det syns. Synd bara att så många fortfarande ska störa sig på det...

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det låter som att varken DN eller Sydsvenskan har något vettigare att skriva för tillfället. Ett relativt vanligt problem i svensk press, tycker jag.

    I övrigt håller med er båda. Väck med jantelagen! Jag har vissa vänner via Facebook som BARA uppdaterar sina statusar med hur sjuka dom är jämt. Mycket intressant...inte.

    SvaraRadera
  4. Fast jag tycker det är intressanta frågor som lyfts i tidningarna. De analyserar huruvida vi är på väg att förändras i och med nya sätt att kommunicera, eller om vi behöver nya sätt att kommunicera för att vi förändrats. Jag tror att det mycket väl är så att de sociala medierna till slut kan hjälpa till att ta kål på Jantelagen. Min reflektion var bara att den fortfarande tycks leva...

    SvaraRadera