torsdag 17 september 2009

Min demokratiska skyldighet!

Jag ska rösta på söndag.

Trots att jag länge funderat på att gå ur Svenska kyrkan, då jag varken är kristen eller anser mig ta del av något kyrkan erbjuder, så har jag fram tills nu kvarstått som medlem. Nu resonerar jag som så att jag tänker utnyttja min demokratiska rättighet att rösta i kyrkovalet på söndag, för att efter det förmodligen gå ur kyrkan. Jag har övervägt att stanna kvar i kyrkan enbart för att kunna vara med och påverka, men min "icke-tro" väger tyngre än att få fortsätta rösta.

Även om jag personligen kommer att gå ur kyrkan, så kommer utgången av det här valet att påverka det samhälle jag ska leva i. Det känns därför tråkigt att läsa i DN att så få som tolv procent av de röstberättigade röstade vid förra valet. Desto tråkigare är det att jag då tillhörde den stora massan som inte röstade. Men jag är trots allt fortfarande medlem i kyrkan och har därför ingen anledning att inte rösta, och jag hoppas att fler utnyttjar sin röst denna gång. Varför? Jo, av ett par anledningar.

Först och främst handlar det om att jag är orolig för att Sverigedemokraterna kan lyckas med det som nämns i ovan länkade DN-artikel. Alla som känner som jag, nämligen att (SD) inte ska få sprida sina trångsynta värderingar, bör egentligen rösta på ett annat alternativ bara för att hålla dem borta.

Men framförallt ser jag det faktiskt som min skydlighet. Att bara kasta bort denna rättighet för att man "inte orkar sätta sig in i valet", skulle kännas som en skymf mot alla som någonsin kämpat, och fortfarande kämpar, för att få leva i en demokrati.

Jag ska rösta på söndag. Ska du?

2 kommentarer:

  1. Självklart ska jag rösta, av samma anledning som du, att hålla SD utanför. För att slippa lägga tid och energi på något som egentligen inte intresserar mig särskilt mycket (kyrkans styrning) rådfrågade jag en väninnas mamma. Hon (mamman) är kyrkligt engagerad och enligt mig sympatisk och förståndig. Jag låter helt enkelt henne välja vad jag ska rösta på. Livet är enkelt...

    SvaraRadera
  2. Att hålla (SD) utanför är en anledning till att jag tänker rösta, men den främsta är att jag ser det som en rättighet som vi i ett demokratiskt land ska ta på allvar.

    Sen vad gäller att hitta någon att rösta på, så kom det till detta val en hel del info på posten kring olika kandidater. Så jag har efter att ha sorterat bort riksdagspartierna (då jag tycker att staten och kyrkan verkligen ska hållas isär så mycket det går) kollat vilka som bäst stämmer överens med mina värderingar.

    SvaraRadera