måndag 22 februari 2010

När det står still...

Vi har en rejäl vinter i år. Så pass att det är kaos i trafiken, framförallt i den kollektiva varianten. Och när människor inte kommer fram i tid, blir de irriterade. En förståelig reaktion, men dessvärre tycker jag att irritationen ibland är lite missriktad. För när trafiken står still och irritationen byggs upp, tycks det dessvärre stå lite still i många människors huvuden också...

Jag bor i Stockholm där kommunaltrafiken heter SL. De har just nu ställt in alla tunnelbanor som går över land, och ersatt med bussar. Många passagerare får utstå rejäla förseningar, och irritation uppstår som riktas mot SL. Även SJ drabbas av rejäla förseningar, inställda tåg och därmed irriterade passagerare. Dessa riktar sin irritation mot SJ. Men i mina ögon finns syndabockar som är betydligt större och som borde ta ett minst lika stort ansvar denna vinter. Dels Banverket, och dels våra beslutsfattare.

Banverket är den myndighet som ska se till att tågspåren underhålls samt att trafiken på dem flyter på. Många förseningar beror på brister i just spåren, och då är det svårt att klandra SJ eller SL som är beroende av spåren för att kunna ta sig fram. Banverket är dessutom en statlig myndighet, och arbetar på uppdrag av våra beslutsfattare i riksdag och regering. Jag klandrar inte bara nuvarande regering utan även föregående, för att vi hamnat i detta läget. För precis om SJ:s VD påpekar, så har vi inte tillräckligt med utbyggda järnvägsspår för att klara en sån här vinter.

Som passagerare väljer jag att rikta min irritation mot de som förtjänar det, nämligen Banverket och regeringen. SJ och SL är att klandra till viss del, men jag ser hur de gör sitt yttersta för att vi passagerare ska få det så bra som möjligt. De är inte avsiktligt sena. Jag kan bara föreställa mig vilka enorma summor pengar de förlorar den här vintern. Extra personal, bussar som ersätter tåg, reparationer, reseersättningar och mycket annat.

Jag kunde idag på Skandalblaskans (läs: Aftonbladets) löpsedel se hur de gick på hård attack mot SL, för att dessa på sin hemsida hade skrivit att de människor som kunde borde arbeta hemifrån och därmed undvika att resa om detta gick. Det går att läsa som om SL inte anstränger sig för att du ska kunna resa någonstans, men jag väljer att se deras goda syfte bakom. Eftersom de vet med sig att förseningar kommer uppstå, vill de i all välmening tipsa på vad vi som bor i Stockholm kan tänka på. Om några undviker att resa med kollektivtrafiken, blir det dessutom smidigare för de som inte har något val att få plats på ersättningsbussarna.

Till sist vill jag uppmana alla passagerare att tänka på en sak. Är det bättre att vara försenad och irriterad till jobbet/mötet/middagen eller vad det nu må vara du ska resa till, eller är det bättre att trots förseningen behålla sitt goda humör? Att vi blir irriterade gör inte att trafiken rullar på snabbare. Är vi istället trevliga mot varandra och den resepersonal vi träffar på, så mår både vi själva och de omkring oss lite bättre. Och då känns en försening helt plötsligt inte som världens undergång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar