torsdag 11 februari 2010

Storebror ser dig

Så har det då blivit klart. Nämligen att polisen ska få sätta upp kamerabevakning på allmänna platser i Stockholm. När jag till en början läste rubriken var min reaktion att det är integritetskränkande och att kamerorna inte borde ha godkänts. Men när jag läste och tänkte vidare på det hela mildrade min reaktion en aning, för att till slut godta det beslutet som fattats.

Det handlar nämligen inte om att sätta upp kameror i hela Stockholm, eller att de ens får lov att filma hela tiden. Kameror ska till en början sättas upp vid Stureplan och Medborgarplatsen och de får endast stå på mellan klockan 23.00 och 06.00. Och detta känns faktiskt rimligt.

När jag skulle flytta till Stockholm varnades jag av flera vänner om att vara försiktig. Det händer dessvärre alltför många våldsbrott i vår huvudstad. Jag har klarat mig bra hittills, men jag vet också hur mycket som faktiskt sker. Framförallt på de platser där kameror nu ska sättas upp, och framförallt på de tider på dygnet som de ska få vara igång. Detta kan alltså leda till att många blir lugnare på dessa områdena, samt att fler brott kan klaras upp. Konsekvenser som jag faktiskt tycker överväger det lilla intrång som nu sker på den personliga integriteten.

Dock finns risken att det här beslutet nu öppnar upp för att fler kameror sätts upp, och att de får stå på i allt större utsträckning. Det vore olyckligt om vi närmade oss hur det ser ut i London, där du är övervakad i princip överallt hela tiden. Men hålls det begränsat tycker jag att fördelarna överväger nackdelarna. För tänk vad skönt om vi faktiskt kan få ner antalet våldsbrott här i vår huvudstad.

2 kommentarer:

  1. Kameran hjälper inte mig när jag blir knivhuggen. Men visst, trevligt att den filmar det, så att polisen får en suddig bild av vem som ville mig illa. Sen lägger de utredningen på is. In med mer folk i stället. Som faktiskt kan göra lite nytta.

    SvaraRadera
  2. Samtidigt som jag hoppas på att det här beslutet inte leder till ett övervakningssamhälle, så hoppas jag givetvis även att det inte innebär färre poliser på fältet. Kamerorna ska ju vara ett komplement till allt som poliserna inte har tid att se, samtidigt som det avskräcker en del. Min poäng var att kamerorna faktiskt kan hjälpa till i några fall, och då gör de nytta. Men de ska inte ersätta poliserna så klart.

    SvaraRadera