lördag 24 april 2010

Nyhetstorka...

Jag vill försöka blogga med lite jämna mellanrum, och skriva åtminstone två-tre inlägg i veckan. Men när det inte finns några nyheter som engagerar, så blir det desto svårare.

När jag kollar på de stora tidningarnas webbplatser, verkar det finnas två stora nyheter just nu. Dels har det tydligen avgjorts någon form av idrottsfinal idag. Eftersom jag har många vänner som gillar ena laget, råkar jag veta att det är hockey. Men det intresserar mig inte mer för det. Det är ju något som sker varje år. Att ett lag vinner. Att ett annat förlorar. Det är säkert roligt för de som verkligen engagerar sig i ett lag, men jag har då aldrig riktigt förstått vad uppståndelsen handlar om...

Den andra stora nyheten, är att prinsessan Madeleine nu avslutar sin förlovning. Alltså den förlovning som var en stor nyhet i höstas, kort efter att hennes storasyster hade förlovat sig. Tydligen finns det ett stort intresse bland svenska folket att veta vad som händer i just den här specifika familjen. För det är väl minst lika roligt när andra människor finner kärleken, och minst lika sorgligt när det inte fungerar? Men av någon anledning ska vi följa dessa personers liv. De har inte själva valt det. De råkar bara vara födda i en specifik familj. Och där är det stora problemet för mig, med kungahuset och monarkin.

Hur kan vi rationellt försvara en monarki när vi samtidigt pratar om demokrati och allas lika värde? Varför ska inte alla människor ha samma möjlighet att bli representant för sitt land? Många länder i världen har republik och väljer en president. Även om kanske inte varenda kotte har förutsättningarna att bli president i sitt land, är det åtminstone mer demokratiskt än att någon som råkar födas av rätt föräldrar automatiskt ska bli statschef.

Det finns många som vill avskaffa kungahuset och införa republik. Jag är en av dem. Men dessvärre verkar det, än så länge, finnas alldeles för många som vill ha kvar kungahuset. Jag kan bara hoppas att något hinner hända under min livstid, som gör att även Sverige någon dag kan bli en sann demokrati.

Eftersom jag inte anser någon av nyheterna jag kommenterat i detta inlägg ha något som helst värde, har jag således inte länkat till någon nyhet. Istället lägger jag här in ett avsnitt av Knappnytt (den bästa svenska samhällssatiren just nu) med samma titel som mitt blogginlägg. Även då berördes kungahuset. (Ljudet är lite knas i detta avsnitt, framförallt i vinjetten.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar