torsdag 15 april 2010

Ut ur saligheten, in i verkligheten!

Jag har slutligen, under devisen bättre sent än aldrig, valt att gå ur den svenska kyrkan. Det är något jag funderat på oerhört länge, men det är en sån grej som lätt glöms bort i vardagen och därför har det dröjt innan jag gjorde slag i saken.

Under tiden jag funderat på att faktiskt gå ur, har jag diskuterat saken med vänner och bekanta. Främst för att försöka hitta argument till varför jag borde stanna kvar i kyrkan, men i slutändan fann jag inget som vägde över det faktum att jag är ateist. Jag kan inte, hur mycket jag än vill respektera religion och vilka vinster som kan göras av att vara medlem i kyrkan, ställa mig bakom den grundläggande tanken om att det finns en gud.

Det finns de som tycker att det verkar lite tomt och tråkigt, att inte kunna ta till sig en gud och våga tro på något övernaturligt. Jag tycker nästan tvärtom. För mig är det trist att inte kunna finna en mening i sitt liv, utan att behöva vända sig till något gudomligt. Vad är det för svar jag ska få på livets frågor, som jag inte kan komma fram till själv? Det som människor tror att de får ut av böner, är i mina ögon egentligen något de får ut helt och hållet av sig själva.

De argument jag fick höra om att stanna kvar i kyrkan var exempelvis att jag nu inte kan gifta mig i kyrkan, eller döpa mina barn. Jag kan inte heller rösta i kyrkovalet, och dessvärre växer sig (SD) allt starkare inom kyrkan något som märktes i senaste valet. Men. Jag kan fortfarande gifta mig i en kyrka om min partner är medlem. Mina barn kan döpas oavsett mitt medlemskap, men det innebär att jag per automatik gör dem till medlemmar i kyrkan. Eftersom jag inte tror på gud, vill jag inte att mina (eventuella) barn ska bli medlemmar i en kyrka innan de själva kan välja om de tror på gud eller ej. Och trots att jag faktiskt utnyttjade min demokratiska rättighet till att rösta i kyrkovalet i höstas, växte sig (SD) starkare. Tråkigt givetvis, men i slutändan inte mitt ansvar. Kyrkan måste bli bättre på att få sina medlemmar att rösta för att kunna få en större representativitet bland de som väljs. Jag tror nämligen inte att (SD) skulle få lika många procent om fler gick och röstade.

I slutändan är jag väldigt nöjd med mitt beslut att gå ur kyrkan. Jag kommer nu att spara pengar, istället för att betala en organisation jag inte delar värdegrund med. För den som funderar på att gå ur kyrkan, kan jag rekommendera den sajt jag själv använde; uturkyrkan.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar