måndag 19 april 2010

Varför vill människor rösta på SD?

Jag försöker förstå. Förstå varför en del människor vill lägga sin röst på sverigedemokraterna i höstens val. Men jag kan inte riktigt förstå det.

Ett vanligt argument som lyfts, är att SD är det enda partiet som vågar kritisera invandrings- och integrationspolitiken. Det må så vara, men så är det inte så konstigt att de kritiserar det. Hela deras politiska idé tycks bygga på tanken om att allt skulle bli så mycket bättre om vi bara skar ner på invandringen till Sverige. De tycks på allvar tro att de lyckats hitta en lösning som ingen annan kommit på, och om de inte får genomföra sina idéer kommer vårt land gå under. Visserligen är det vanligt inom politik att ett parti anser sig ha de rätta lösningarna, men här blir det nästan absurt. Men att lägga sin röst på ett parti för att de är de enda som vågar lyfta en fråga, är ett alldeles för tunt argument. Särskilt när deras lösning är så demokratifientlig.

Jag håller med om att det är dåligt av riksdagspartierna att inte vilja ta debatten om de frågor som SD driver. För det hade väl varit ett bra läge att nu visa på vad vårt land faktiskt tjänat på den invandring vi har. Att visa på hur stora fördelarna har varit, och hur dessa med råge överväger de nackdelar som uppstått. Till sist kan partierna kanske föreslå lösningar för att komma åt de problem som trots allt finns, främst inom integrationen. Men dessvärre lyser detta med sin frånvaro, och människor blir frustrerade och tror att SD har lösningen. Det här är det närmsta jag kommit till varför människor röstar på SD, men det är synd att de lägger sin röst på ett parti bara för att ingen diskuterar med dem.

Jag är en av många som valt att gå med i sidan "Sverigedemokraterna i riksdagen - Nej tack" på facebook. En del som är för SD finns på sidan och kritiserar oss som finns där för att vi på något sätt är emot demokrati och försöker "förhindra" en del partier från att finnas. Så är givetvis inte fallet. Jag tänker dock inte bara sitta och titta på när SD växer sig starkare. Det är min demokratiska rättighet att uttrycka de åsikter jag har. Kan jag på något sätt delta till att människor röstar på ett annat parti än SD, har jag lyckats med något bra. Och det är ju vad hela den demokratiska processen går ut på. Nämligen att påverka människor att rösta på ett parti framför ett annat. Att de som stöttar SD inte inser detta, visar på hur dåligt insatta de är i sann demokrati.

Till sist väljer jag att länka till den SD-kritiska sajt som försöker uppnå målet att bli den första träffen på google när någon söker på just SD. Sverigedemokraterna.de är domänen som fått SD att anmäla dem för varumärkesintrång. Ska bli intressant att se hur det går i det fallet. Men oavsett hur det går, tror jag att vi som är kritiska mot SD och deras politik inte låter oss tystas. Den 19 september avgörs det. Då hoppas jag att vi får en riksdag utan SD!

3 kommentarer:

  1. Vad menar du med att SD's politik skulle vara "demokratifientlig" ? Är det odemokratiskt att i ett land välja att föra en politik som i Norge, Danmark eller Finland ? Det är ju Sverige som är extremt i samanhanget. Vad SD vill göra är att kraftigt utöka stödet till katastrofinsatser och nödhjälp i FN's regi, istället för att samla folk i inhumana områden i Sverige såsom Rosengård eller dyl. Detta kan knappast kallas "demokratifientligt" ?

    Hälsningar

    SvaraRadera
  2. Jag röstar på SD, för jag förstår inte hur ca 15.000 nyproducerade bostäder skall räcka för 102.171 från utlandet 2009 invandrade samtidigt som prognosen 2010 är oförändrat bostadsbyggande men däremot ökad invandring.

    SvaraRadera
  3. Bengt: Det som gör dem demokratifientliga, är det enkla faktum att det görs skillnad på människor och människor. Alla är inte lika värda i SD:s ögon, och det är skrämmande att människor delar dessa åsikter...

    mopsen: Lösningen i dina ögon är då att minska invandringen. Lösningen i mina ögon är att öka bostadsbyggandet. Båda går att fixa från politiskt håll, och det är katastrof att inte mer görs för att öka byggandet av bostäder.

    SvaraRadera