tisdag 8 juni 2010

"Flodis" avgår...

Det känns på ett sätt lite väntat. Men trots det tycker jag också att det är beklagligt att det skulle behöva gå så långt, att universitetskanslern Anders Flodström nu väljer att avgå.

Tydligen har det redan innan hela konflikten som uppstått mellan högskoleverket (HSV) och utbildningsdepartementet funnits anledningar för Flodström att avgå. Kritik har framförts inom HSV mot hans ledarstil, där det många gånger varit så att han framfört åsikter som inte varit tillräckligt förankrade internt. Givetvis är det tråkigt när övriga som arbetar på myndigheten inte fått känna sig delaktiga, men samtidigt har jag alltid sett Flodström som en engagerad och tydligt närvarande aktör i högskolepolitiken. Det har behövts under ett regeringsmandat som inneburit många och stora förändringar inom den högre utbildningen.

Under mitt år som vice ordförande för SFS fick jag möjligheten att under flera tillfällen träffa Flodström, som bland många inom utbildningssektorn kallas för "Flodis". Och även om jag inte alltid delade hans åsikter, hade jag betydligt mer respekt för honom än för många andra högt uppsatta inom sektorn. Han brydde sig genuint om den högre utbildningen och tycktes ha orden "kvalitet och globalisering" som sina ledord.

Flodström har gjort ett bestående intryck hos mig och många andra, och jag önskar honom all lycka i framtida uppdrag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar