tisdag 15 juni 2010

(S)vagt stöd för Sahlin

Det verkar som om Mona Sahlin har svagt stöd till att bli statsminister, även bland de egna väljarna. Jag hade gärna velat se någon form av analys på vad det kan bero på. För jag finner nämligen inte själv en rimlig slutsats.

Först funderade jag på om det kan bero på att hon är den första kvinnan som kan inneha posten. Reinfeldt har enligt undersökningen starkare stöd bland män och därmed skulle det kunna vara en patriarkal fråga. Samtidigt visar det sig att Wetterstrand har ett starkt stöd för att bli statsminister och hon är ju som bekant också kvinna. Därför blir den analysen inte fullständig...

Sen funderar jag vidare på om det beror på hennes tidigare klavertramp. Kan det vara så att hon inte anses tillräckligt utan skuld för bli statsminister? Jag tycker förvisso att det är bisarrt att Toblerone-frågan tycks förfölja henne i evighet, och undrar om det inte även i den frågan ligger henne i fatet att vara kvinna, men om kritiken finns tror jag det blir svårare för (S) att vinna tillbaka väljare.

Som sagt skulle det vara intressant med någon form av analys av någon som är lite mer insatt än jag i ämnet. Jag har inte läst statsvetenskap, genusvetenskap eller något annat som skulle kunna vara intressant i just detta exempel, utan är endast en lekman i politiska och genusrelaterade spörsmål. Men jag tror inte det är orimligt att någon eller några av mina funderingar är en del av förklaringen till det låga stödet.

Hur nu (S) ska hantera detta är en nästan lika intressant fråga. Det är nog på tok för sent att hitta en ny statsministerkandidat, utan det skulle behövts göras tidigare. Istället bör de nog analysera det lite mer noggrant än jag gjort, för att på bästa sätt bemöta det hela. För i dagsläget ser det inte bra ut när så stor del av den egna väljarkåren inte stödjer Sahlin...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar