måndag 28 juni 2010

Konflikträdsla..?

Ibland upplever jag en skräckblandad fascination för andra människors beteende. Ett exempel är hur en del, fullt vuxna människor, inte klarar av den minsta lilla konflikt. Jag som trodde att mobbingen i skolan var jobbig nog för alla inblandade, men det är nästan mer skrämmande med vuxna människor som inte kan bete sig vuxet.

Enligt en undersökning som Manpower gjort upplever en fjärdedel av de tillfrågade att bråk på jobbet oftast ignoreras. Hur kan det vara så? I en miljö med vuxna människor så tystas det mesta ner. När barn ska lära sig att hela tiden tala om när något felaktigt sker, så kan vuxna människor inte själva lyckas med det.

Jag gör i alla fall vad jag kan för att uppmärksamma konflikter på jobbet och reda ut dem. På det stora hela är jag nämligen övertygad om att saker bara kan bli bättre genom att problemen uppmärksammas. Tragiskt att inte fler kan tänka så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar