onsdag 23 juni 2010

SYTYCD på riktigt!

Jag brukar kolla på ett tv-program, som har akronymen SYTYCD. Detta står för "So You Think You Can Dance". Ett program där människor helt enkelt tävlar i dans och allt eftersom blir utröstade tills endast en vinnare återstår. Är detta måhända ett program som även utbildningsminister Jan Björklund tittar på? Jag får åtminstone den känslan, när jag läser att han vill förändra dagens dansutbildning.

Nu kan jag inte påstå mig vara särskilt insatt i vårt lands professionella danssektor. Inte heller vet jag så mycket om bakgrunden, där en utredning tycks ha föreslagit det hela. Men jag förstår inte varför Björklund vill ändra utbildningen så att de sämre ska tas bort och allt ska syfta till att få fram de allra bästa. För är inte all utbildning i grunden, något som ska få fram goda utövare? Vad är det som gör dans så speciellt att det ska införas en massa undantagsregler? Varför inte även i olika idrotter?

Självklart anser jag att landets dansutbildning ska syfta till att de som går den, i slutändan blir så bra att de kan leva på det hela. Men försörjer sig alla som läst en specifik typ av utbildning, på exakt det de läst? Och är det verkligen så att det går att få fram bättre dansare, för att några mindre bra tas bort? Om vi inte lyckas få fram tillräckligt bra dansare idag, med en stor grupp, hur ska det bli lättare i en mindre grupp? Och hur kan vi ens ha detta elittänkande när det handlar om barn redan i fjärde klass?

Det här känns bara väldigt udda och snävt, utan att passa ihop med särskilt mycket annat i samhället. I mina ögon känns det som om Björklund tagit en specifik typ av utbildning och förvandlat den till en doku-såpa; "Det namn jag nu läser upp, kommer idag få lämna programmet."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar