torsdag 15 oktober 2009

Allt är politik - även bananer!

För ungefär tre månader sen kom nyheten om att företaget Dole stämde en svensk regissör för sin dokumentär Bananas!* (Asterisken är en del av filmens titel, och hänvisar därmed inte till någon förklaring längre ner.)

I mina, och många andras, öron var filmens titel nästan klockrent passande för att beskriva hela situationen. Även om Dole inte ansåg sig ha blivit rättvist porträtterade i dokumentären, lät det helt befängt att de ville stämma en regissör för en dokumentär denne gjort. Ett större intrång på yttrandefriheten var längesen jag hade hört talas om.

Nu har dock Dole äntligen insett att de med största sannolikhet inte skulle ha en chans att vinna stämningen, och har därmed dragit tillbaka den. Hotet om stämningen har dock lett till ett par saker, som för mig kändes positivt överraskande. Dels har ICA med stor sannolikhet spelat en stor roll genom att de hotade med att sluta sälja Doles bananer. Det gör att butikskedjan växt lite i mina ögon.

Men det som känns roligast med hela denna historien, är att det lett till blocköverskridande samarbeten bland riksdagsledamöterna. Jag som i mitt senaste blogginlägg kritiserade just riksdagen, tycker att det här är oerhört glädjande. Det finns alltså fortfarande så pass viktiga frågor att de kan engagera politiker tillräckligt för att blocktillhörighet ska kunna överses. Dock vore det trevligt om yttrandefriheten kunde leda till likadana samarbeten i frågor som FRA-lagen, som när det handlar om dokumentärfilmer om bananer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar