måndag 19 oktober 2009

SD skrämmer mig

Sverigedemokraterna skrämmer mig. Men inte för de "varningar" de försöker förmedla genom den debattartikel som partiledaren Jimmie Åkesson fått publicera i Aftonbladet, utan för att det tycks finnas en allt större del av befolkningen som delar deras åsikter. Jag förstår inte hur någon kan svälja deras argumentation när de skriver saker som:

"...att Sverige skulle ha flest våldtäkter i Europa och att muslimska män skulle vara mycket kraftigt överrepresenterade bland förövarna..."

Det gäller att vara källkritisk, något som SD själva inte tycks vara. För det första ifrågasätter jag att det här ens är korrekt statistik. Men om de nu drar slutsatsen att muslimska män i större utsträckning våldtar, varför har de inte frågat sig själva varför det inte är fler våldtäkter i europeiska länder där islam är huvudreligion. Nej, för tråkigt nog dras den rasistiska slutsatsen istället för att reflektera över vad det är för påstående de slänger ur sig.

Jag hoppas innerligt att SD inte kommer in i riksdagen nästa år, och att fler ser vad det är för åsikter som vädras. Följ exempelvis Maria Schottenius förslag i DN, och byt ut ordet muslim mot jude i Åkessons text. Det vore skrämmande om sådana åsikter fick vinna politisk mark i Sverige år 2010.

Det enda jag hoppas att SD uppnår, är att de får övriga partier att reflektera över sin invandrarpolitik. Även om jag är för öppna gränser, så har detta missnöjesparti växt sig starkare i ljuset av det faktum att vårt lands integration inte lyckats så bra som intentionerna varit. Det finns flera faktorer att förbättra inom landets invandrarpolitik, men SD är inte lösningen.

5 kommentarer:

  1. Folk som inte har studerat Islam skrämmer mig. Vad är det som är fel med att kritisera en totalitär idiologi som rymmer pedofili (9 åriga Aisha + 54 årige Mohammed), könsstympning, kvinnoförtryck, kroppstraff (prygling, stening), dödsstraff för avfällingar, tvångskonvertering alternativt etnisk rensning av oliktänkande. Visst...koranen har mot slutet några verser där man föreskriver almosor till behövande, men därutöver är kärleksbudskapen ganska frånvarande.

    SvaraRadera
  2. Tjocke: Så du hävdar att kristendomen är så mycket bättre? Det är inte religionerna i sig som är problemet, utan vissa människor som gör tolkningar. Dessutom finns det människor som gör idiotiska saker utan att vara religiösa.

    Men det finns aldrig en ursäkt för att dra alla människor över en kam, bara för att några människor gör fel. Jag skulle exempelvis aldrig få för mig att påstå att alla som sympatiserar med SD är fanatiska rasister. Men dessvärre lär många som är fanatiska rasister lägga sin röst på SD nästa år. Detta för att SD hur rumsrena dem än vill framstå som, i grund och botten har många främlingsfientliga åsikter.

    SvaraRadera
  3. Nu diskuterar vi inte kristendomen, men visst finns det skillnader. Jesus var en from man som vandrade runt och predikade kärlek medan Mohammed överföll karavaner och krigade under största delen av sin tid som profet.

    "bara för att några människor gör fel".
    De som du anser gör fel är ju tyvärr de som precist följer vad Islam faktiskt lär.
    Vill du verkligen vara en Dhimmi (andra klassens medborgare) under dessa herrar:
    http://www.youtube.com/watch?v=det7TUsLy8U

    SvaraRadera
  4. Åkesson har ju fått ta tillbaka sitt utlåtande om att det skulle röra sig om att muslimska män i större utsträckning än andra män våldtar. Dessutom häver han ur sig att det handlar om rena spekulationer. "Det är en otydlighet från min sida, men samtidigt får man väl anta att många av dem ändå är muslimer, säger han till TT."

    Mitt blogginlägg handlar om hur SD ser saker med rasistiska glasögon och får många andra att tro lika illa om grupper av människor. Jag känner personligen flera muslimer, och de är några av de finaste människorna jag vet. Även de blir ledsna när andra personer använder deras religion för att predika hemskheter. Precis som jag blir ledsen av att det finns så mycket rasism.

    SvaraRadera