onsdag 21 oktober 2009

Främlingsfientlighetens olika värde

De senaste dagarnas stora snackis har utan tvekan varit den artikel Sverigedemokraterna (SD) publicerade i Aftonbladet, och de efterföljande debatter som kom efter den. Jag bloggade lite om det i mitt senaste inlägg. För trots att (SD) tråkigt nog tycks ha en del sympatisörer, så är vi väldigt många som anser att de inte har något som helst i riksdagen att göra med sina främlingsfientliga åsikter.

En av debatterna som följde artikeln, var i SVT:s morgonsoffa mellan Jimmie Åkesson (SD) och Centerpartiets (C) Maud Olofsson. (Debatten är cirka 2.10 in i klippet. Dessvärre anser jag att Maud förlorar denna debatt rent retoriskt, även om jag anser att hon har mer rätt i sak än Jimmie. Men det är inte vad detta inlägg ska handla om.) På frågan om (C) skulle kunna samarbeta med (SD) i fall dessa kommer in i riksdagen, svarar Maud klart och tydligt nej. Dessutom lägger hon till:

"Ett parti som inte står för de grundläggande värderingarna om varje människas lika rätt och värde, dem förtjänar inte en plats i riksdagen ens en gång."

Det här är intressant. För under en oerhört lång tid har ett parti suttit i riksdagen, och numera i alliansregeringen, som aktivt motarbetat en viss grupp människors lika rätt och värde - nämligen Kristdemokraterna (KD) som motarbetat homosexuellas rättigheter. Det är intressant att samme Maud tycker att det är helt ok att sitta i regering med ett parti som in i det sista försökt förhindra homosexuellas rätt att få gifta sig. Innan dess handlade det om huruvida de skulle få adoptera. Under en del av debatterna har precis lika obehagliga och bisarra argument lyfts från (KD) som många nu kritiserar (SD) att använda.

Jag skulle aldrig gå så långt som att jämföra (KD) med (SD). För tvingas jag välja, ser jag hellre (KD) i riksdagen. Men helst av allt skulle jag inte vilja ha något av dessa partierna i riksdagen över huvud taget, och hänvisar till Mauds citat ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar