torsdag 8 oktober 2009

Danska barn i fotboja?

Läste en artikel i Aftonbladet, som i kort handlar om att politiker i Danmark nu vill öppna upp för möjligheten att sätta fotboja på barn från 12 år. Utöver detta vill de även sänka straffåldern från 15 till 14 år.

Är det här verkligen rätt väg att gå? Jag har länge förundrats över hur barns oskyldighet försvinner i allt tidigare åldrar. Så sent som idag såg jag en liten tjej runt 10-12 år i högklackat och en stor handväska över axeln. Vad är det som händer? Varför får inte barn längre bara vara barn?

Det känns som att det är dessa frågor som behöver diskuteras och tas itu med. Men istället tycks en del politiker vilja ta den lätta vägen ut genom att tycka att barnen växer upp allt för snabbt och därför ska de straffas som om de vore vuxna.

Jag ser dessvärre bara detta som en negativ spiral. Genom att samhället gör barnen vuxna i lägre åldrar, kommer barn i sin tur växa upp allt snabbare. Det känns både sorgligt och skrämmande.

Dessutom känns det som om övervakningssamhället det varnas om hela tiden, bara tar allt större friheter. För hur kan det kännas ok att ha en fotboja som ska visa var barnet befinner sig? Det är inte bara danska politiker som tycker detta. Kolla på omröstningen vid artikeln jag länkat till i början. Vid tidpunkten då jag författade detta inlägget hade 12.637 personer röstat på frågan "Är det rätt att straffa skolkare med fotboja?", och 54,6 % hade röstat ja...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar