onsdag 18 november 2009

Främlingsfientligheten får fäste

Jag blir lite orolig när jag ser hur SD får allt högre siffror i opinionsmätningar. Häromdagen var det 5,8% i en SIFO-undersökning, och nu handlar det om 7,2% i en undersökning som sägs vara statistiskt säkerställd. Om så många röstar på SD nästa år, är det en av fjorton som lägger sin röst på detta främlingsfientliga parti.

Men det tråkiga är att det inte riktigt går att kalla dem för främlingsfientliga. Detta tycks istället, av någon anledning, uppfattas som någon slags rasism mot just sverigedemokrater och de får istället mer sympatier. Deras "vi och dem"-retorik har spillt över även i diskussionen om vilka som kan tänka sig att rösta på SD och vilka som aldrig skulle kunna tänka sig att göra det.

Jag personligen skulle aldrig rösta på SD. Hur missnöjd jag än blir med övriga partier, går det emot mina principer att rösta på ett parti som i grunden har någon form av främlingsfientlighet. Sen kan det paketeras hur väl de än vill. Det är samma anledning till att jag aldrig skulle rösta på KD, då de är homofobiska.

På facebook finns en sida som heter "Sverigedemokraterna i riksdagen - Nej tack", och en motsvarande som heter likadant fast med ett ja istället för nej. När jag skriver detta inlägg har sidorna 261.985 kontra 11.472 fans. Skulle de siffrorna ses som ett statistiskt urval av svenskarna, skulle SD ändå komma in i riksdagen med ca 4,4%. När jag tittar lite snabbt på ja-sidan syns det klart och tydligt att det är en överrepresentation av etniskt svenska män som väljer att rösta på SD. Föga förvånande.

I förra valet vann alliansen med stor sannolikhet på missnöjet mot den socialdemokratiska regeringen. Nu tycks det finnas ett liknande missnöje mot alliansen, och ingen av grupperingarna kan bilda egen regering i den senaste undersökningen. Istället blir SD vågmästare. För att undvika detta måste båda regeringsalternativ på allvar gå ut och bemöta kritiken mot den invandrings- och integrationspolitik som hittills förts. De måste visa klart och tydligt var de står i frågorna, och även visa på varför. Det går inte längre att bara kalla SD för rasister, utan människor måste få se vilka alternativ som finns till SDs politik och varför dessa alternativ är bättre.

Jag hoppas fortfarande på att mycket ska hända innan valet. Det går inte att tiga bort SD, och det går definitivt inte att "rasist-beskylla" bort dem. Däremot går det, förhoppningsvis, att minska deras sympatier genom att påvisa en bättre politik!

6 kommentarer:

  1. Har du någon idé om vad denna "bättre" politik skulle vara? Mera invandrare, kanske? Och tvinga alla kommuner att ta emot dem, med parollen "Rosengård över hela Sverige"? Se så bra det är i Malmö! Så bra kan även din kommun få det!

    SvaraRadera
  2. Bara för att jag aldrig någonsin skulle tänka mig att rösta på SD, så måste jag automatiskt förespråka "mera invandrare"? Jag anser att det möjligen skulle gå att begränsa invandringen, men absolut inte avstanna den. Och definitivt inte komma på tanken att "skicka hem" människor, som jag vet att en del SD-anhängare förespråkar.

    De två blocken måste visa på vilka fördelar invandringen ger, och hur detta överväger de nackdelar som uppstått. De måste också visa på hur integrationspolitiken kan utvecklas, så att utanförskapet som finns idag kan minska.

    Det går att komma med konstruktiva lösningar på problem som uppstår då kulturer krockar. Lösningar som kanske är lite mer komplicerade än "nu får det bli stopp", men som i slutändan ger större vinst!

    SvaraRadera
  3. "..och hur detta överväger de nackdelar som uppstått"

    Lycka till!
    http://affes.wordpress.com/2009/09/21/

    SvaraRadera
  4. affes: Vad försöker du ha sagt med den statistiken? Att det är pga invandrare som det begås brott? Det är en ganska märkligt designad statistik, som för många oinsatta säkert kan tolkas som att det bara är människor med invandrarbakgrund som begår brott. Att den totala mängden invånare ökar i ganska liknande takt med antalet brott, har säkert inget med saken att göra?

    SvaraRadera
  5. Vad statistiken mycket tydligt säger är att ju fler med utländsk bakgrund i en kommun desto fler rån anmäls det. Vad det beror på säger inte statistiken. Om du tittar lite närmare så ser du att folkmängden inte alls spelar lika stor roll som andelen med utländsk bakgrund.

    Korrelation 0.90 är efter normalisering. dvs efter att siffrorna standardiserats.

    SvaraRadera
  6. Det är väldigt lätt att bara titta på statistiken så som du presenterar den, och dra kopplingen mellan invandrare och rån. Det jag menade är att det hade varit intressant att se hur det sett ut över tid i de olika kommunerna, då jag antar att befolkningsmängden ökat i kommunerna. Dessutom vore det intressant att se om brotten ökat bara för att invandringen ökat, eller om det alltid varit hög brottslighet. Dessutom kan man anta att invandrare i större utsträckning bor i områden där det även finns många svenskar som är brottslingar, och det går inte att anta att rånen bara görs av invandrarna. Alltså kan statistiken vara väldigt missvisande utan fler parametrar.

    SvaraRadera