lördag 28 november 2009

Nu är det julhandel igen

Svensk Handel spår att julhandeln i år kommer att slå rekord, och att vi kommer spendera mer pengar trots den ekonomiska kris som varit. Jag personligen kommer dock inte lägga några enorma summor på julklappar. Varför? Av några olika skäl.

Dels har jag inga enorma summor att lägga på julklappar, vilket givetvis spelar en stor roll. För mig är det inget alternativ att leva över mina tillgångar. Hade jag haft mer pengar är det möjligt att jag hade valt att lägga lite mer, men även då varit ganska försiktig med vad jag spenderar.

Dels anser jag att julen handlar om att vara nära och kära, och att detta inte ska mätas i hur dyra klappar som köps. En symbolisk present med en fin tanke bakom anser jag vara mer värd än något som råkar kostar lite mer men som egentligen blir en överflödig ägodel.

Utöver dessa skäl tycker jag det är viktigt att tänka på vilken miljöpåverkan all konsumtion trots allt har. Att köpa en massa leksaker till barn som till slut har så mycket att mängder måste slängas, är inte bra någonstans. Dessutom belastar givetvis tillverkningen och transporten av alla dessa prylar miljön oerhört mycket.

Av dessa skäl väljer jag att lägga mer tanke än pengar bakom en gåva, för i slutändan blir det bättre för alla. Om bara fler kunde lära sig att se status i en gåva som är bra för miljön snarare än hålet det lämnar i plånboken, kanske julen kan bli lite bättre för hela världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar