onsdag 4 november 2009

Politik für alle!

Den 10 november lanseras sajten allavaljare.se, där det politiska arbetet inför riksdagsvalet 2010 ska presenteras på ett mer lättläst sätt. Bland kommentarerna i en artikel på DN.se finns två olika infallsvinklar. Dels finns det de som välkomnar detta ur en demokratisk synpunkt, samtidigt som det finns de som anser det vara ett hot mot demokratin om vi förenklar språket allför mycket och gör ett avancerat språkbruk mer svårtillgängligt.

Själv ställer jag mig positiv till det här. Det finns alltför många i vårt samhälle som inte kan tillgodogöra sig all politisk information, då språket ibland kan vara svårt. Detta kan gälla de som inte har svenska som förstaspråk, alla som har olika former av läs- och skrivsvårigheter, eller alla de som inte har en tillräckligt god utbildning för att tillgodogöra sig allt. Totalt kan det handla om ganska många människor, och då är det viktigt att även dessa ges möjlighet att följa och förstå vad som sker inför valet.

Jag kan dock förstå de som är kritiska till det här. Emellanåt reagerar jag själv på hur mycket svenska språket förenklas och fördummas. Men att begära att alla måste höja sin språkkunskap för att kunna följa ett riksdagsval, upplever jag inte vara rätt väg att gå. Då är det bättre att initiativ som denna sajten tas fram, och att det kan bli en portal som förhoppningsvis väcker intresset hos en del väljare att vilja lära sig mer. Det kommer exempelvis att finnas ordlistor över politiska termer som kanske inte är självklara för alla. Jag tror alltså att det här snarare är ett sätt att få fler att kunna förstå vad som sker, snarare än att språket fördummas ännu mer.

Med förhoppningar om att såna här initiativ leder till ett högre valdeltagande!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att rädslan för en fördummning bara är löjlig. Hur har samhällsdebatten fördummats av tidningen 8 sidor? Inte alls skulle jag säga. Knappast som så att folk kommer byta val-bevakning från tex Dn.se till allavaljare.se.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår inte heller hur en sån här sajt skulle fördumma språket eller debatten. Den öppnar bara upp för fler att delta.

    Däremot tycks det vara så att den generella kunskapen i det svenska språket inte är på samma nivå den en gång varit. Många anser att internet, och sättet vi kommunicerar på idag, till viss del ligger bakom det. Det läggs inte lika mycket tid på att formulera sig särskilt avancerat, utan det ska vara kort och gärna kommuniceras snabbt.

    Men det är stor skillnad på den utvecklingen, och att det utvecklas lättlästa texter åt människor som behöver det.

    SvaraRadera